השרה להגנת הסביבה: "מכלי המשקה הגדולים יעברו למיחזור ויפסיקו לזהם"
ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ איתן גינזבורג, קיימה היום (ג') דיון בנושא החלת חוק הפיקדון על מכלי משקה גדולים, שתיכנס לתוקף ב-1 בדצמבר 2021, בהובלת השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג; סמנכ"ל בכיר לשלטון מקומי וקהילה, אלעד עמיחי; וגורמי מקצוע נוספים.
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, אמרה בדיון: "הרגע הזה היום הוא משמעותי. בקבוקי המשקה הם בעיה סביבתית-בריאותית – מושלכים במרחב הציבורי ומנפחים את נפחי ההטמנה באופן דרמטי ולא מוצדק. זאת בעוד שיש להם פתרון טוב מעבר למניעת הצריכה במקור: מיחזור.
"המאבק על חוק הפיקדון התחיל כבר בשנת 1999, ומכיוון שבעקבות מאבק פוליטי בזמנו הוחרגו הבקבוקים הגדולים, איבדנו 21 שנה של מיחזור בקבוקים ונוצר נזק סביבתי אדיר. והנה מכלי המשקה הגדולים יעברו למיחזור ויפסיקו לזהם את הארץ, ומדינת ישראל תתחיל בקרוב סופסוף עידן חדש מבחינת פסולת הפלסטיק שלנו.
"גם בשנה האחרונה היו עתירות לבג"ץ מכיוון היצרניות והקמעונאיות והמון עיכובים, ניסיונות ולחצים. היו כאלה שחשבו שזה לא יקרה, ואולי יהיו דחיות, ואולי המדינה תממן את המכונות ותממן את החברות המסחריות. שבועיים לפני כניסת החוק לתוקף אנחנו חוזרים על המסר החד-משמעי שלנו: זה לא הולך לקרות, החוק ייכנס לתוקף".
עוד הוסיפה השרה: המשמעות של חוק אחריות יצרן כמו חוק הפיקדון היא שהמזהם משלם. לא 'המזהם מזהם – והציבור משלם'. מי שמייצר את הבקבוקים ומוכר אותם, צריך לדאוג שימוחזרו בצורה נאותה תוך שהוא עומד ביעדי החוק. זה לא 'חוק אחריות רשויות מקומיות'".
השרה הדגישה בדבריה כי השטח לא ערוך, בסופרים אין מספיק מכונות אוטומטיות – והנושא ישתפר תוך כדי תנועה בחודשים הראשונים. לדבריה, במקומות שתהיה בעיה בפריסה, כמו במקומות מסוימים בפריפריה גיאוגרפית או ביישובים קטנים, המשרד יבחן את הדברים עם כניסת החוק ואת הצעדים שניתן לנקוט. "מדינת ישראל לא תממן את החובה של החברות המסחריות", סיכמה השרה.